Torsdag 30. januar 2025 på Green Solution House

Konferencen bygger videre på den Grønne Dannelse som er en fortløbende og vedvarende livsproces, som nu er beskrevet både i BRK´s Naturpolitik og Børne- og Ungepolitik.

Strategier og politikker er vigtige, men kræver handlinger, aktiviteter og engagement.

Konferencen byder ind med grønne handlemuligheder for børn og unge.

 

Fra Kl. 12.30: Oplev Det Mobile Maker Space.

Bornholms Ungdomsskole og Fonden For Entreprenørskab kunne i begyndelsen af dette skole lancere Det Mobile Maker Space, et innovativt læringsmiljø til den bornholmske grundskole.
Kom og se hvad vognen indeholder af udstyr, hør om tankerne bag projektet, og få idéer til hvordan du kan bruge vognen til netop DIN undervisning ude på skolerne. Et maker space er ikke blot til brug i Håndværk & Design eller under diverse emneuger, men kan sagtens bruges i historie-, tysk eller biologitimen. Kom i god tid til konferencen eller vær nysgerrig i pauserne mellem workshops og oplæg.
Troels Cort Nielsen, Skoletjenesten Bornholm. 

 

Kl. 13.00 Keynote speak fra Miller og Magnus, ivandet.

Havet omkring os: Desværre er ”havet omkring os” ikke en solstråle-historie. Magnus’ forskning om dræbergopler og iltsvind belyser tydeligt, hvordan Østersøen omkring Bornholm ændrer sig drastisk i disse år. Med et indblik i spændende forsøg og vigtige resultater fortæller de to havbiologer om Østersøens kritiske økologiske tilstand. Men for at give mod, håb og inspiration, vil de fortælle om de løsninger der allerede ligger klar til at blive implementeret. Nogle af løsninger er det endda muligt at bruge til at lære børn og unge om havet, og give dem en hands-on fornemmelse af, hvad havet har brug for.

Kl. 14.00-14-15 Kaffe/te og kage

Kl. 14.15: Workshops for personale i dagtilbud og skoler

Workshop 1
Sundhedsfremmende tiltag i naturen for børn, unge og personale i daginstitutioner og på skoler 
Frank Kure, Konsulent til sundhedsfremme, Center for Sundhed og Omsorg, BRK
Helle Runge Marker Konsulent til sundhedsfremme, Center for Sundhed og Omsorg, BRK

Sundhedsfremmende aktiviteter i naturen kan både være stillesiddende og fysisk aktive.
Sundhedsfremmende aktiviteter i naturen stimulerer både den fysiske, den psykiske og den sociale sundhed.
Sundhedsfremmende aktiviteter i naturen kan derfor anvendes på utallige måder og af alle aldersgrupper.

Denne Workshop indeholder en kombination af teori og praksis. Workshoppen indledes med et kort oplæg, der giver indsigt i nyeste viden om - og erfaringer med Sundhedsfremme aktiviteter i naturen efterfulgt af forskellige praktiske øvelser og aktiviteter i naturen. 
Øvelser og aktiviteter tager udgangspunkt i og er af inspireret VINATUR metoden, der er bygget op omkring fire søjler: Natur, Krop, Psyke og Fællesskab. Metode bygger på tværfaglige teoretiske og praksisnære tilgange til naturbaseret sundhedsfremme, der har en dokumenteret effekt på menneskets krop og psyke. Ved at kombinere de fire søjler skabes en sundhedsfremmende synergieffekt. Metoden er fleksibel, og kan med lethed tilpasses den enkelte bruger eller forskellige målgrupper. Metoden har fokus på at genetablere eller øge kontakt til naturen, gennem oplevelser og aktiviteter i udvalgte naturmiljøer, både for den enkelte og grupper - og kombinerer forskellige metoder og redskaber som bl.a. inkluderer, sansestimulering, naturtræning, åndedrætstræning, meditation/mindfulness, naturlige støttemiljøer, lege, fælles aktiviteter mm.
På denne workshop i kommer deltagerne til at mærke naturens og aktiviteternes positive virkninger på egen krop, og får nogle konkrete Naturbaserede Sundhedsfremmende redskaber med hjem, som kan implementeres direkte i den enkeltes hverdagen.

 

Workshop 2
Et kunstnerisk møde mellem naturmaterialer og tekstile teknikker
Iben Birch Bech, kunsthåndværker og kunstformidler

Der bliver skabt plads til ro og fordybelse i vores krop og sind, når vi befinder os i naturen. Vi kan også nemmere gå på opdagelse med en legende og sanselig tilgang og møde vores naturlige samler-gen, hvilket vi særligt ser hos børn. Naturen er derfor også vores ”go-to” for de fleste af os, når vi har brug for at blive inspireret i mange forskellige sammenhæng.
Vi kan både give plads til nye ideer, men også komme i kontakt med og finde naturmaterialer, vi kan bruge i nye sammenhæng. Men hvordan kommer vi videre derfra?
Det griber tekstildesigner og -kunstner Iben Birch Bech fat i, når hun inviterer til en workshop, der både giver bud på konkrete måder at bruge naturens materialer kreativt og viser tekstile teknikker i børnehøjde, som styrker og stimulerer vores parasympatiske nervesystem. Et must for alle aldre at finde glæde i, hvis vi har brug for at få ro på, eller hvis vi er stressede. I workshoppen vil der være en introduktion og lagt op til ”hands-on”, hvor deltagerne selv skal have deres fingre i en bred vifte af materialer.

 

Workshop 3
Klimavenlig mad i undervisningen
Sussi Holmsted, Det levende køkken, som er i samarbejde med Fonden for Plantebaserede Fødevarer 

Stærkt inspireret af de bornholmske, landmænd, der er firstmovere på dyrkning af grønne proteiner på Bornholm, har Sussi undervist i smage, teksturer, sammensætninger, lavet forsøg og eksperimenterer med de bornholmske bælgfrugter, (Food Bornholm - fremtidens fødevarer). Vores kursister i Østermarie får styr på kogetider, iblødsætning, smagsvarianter, sammensætninger og ”glad i låget-tallerkner” osv. I virkeligheden er det, som at lære at lave frikadeller for første gang igen. Al begyndelse er svær, men vores erfaring gennem det sidste år er, at man ret hurtig får styr på det hele.
Sussie fortæller om erfaringer fra langt over 40 kurser, og med et glimt i øjet får du også historien om netop de bornholmske landmænd som i fællesskab står sammen om Food Bornholm. Om deres vej og kamp for at dyrke kikærter, ingridærter, linser i alle farver, amaranth og quinoa på vores lilleklippeø. Det er nemlig tale om iværksætteri med hjertet.

 

Workshop 4
Det hele går i fisk
Claus Milo Sørensen, Søstjernen, daginstitutionernes grønne netværk

Dyk med ned i fiskenes verden i en workshop om, hvordan man kan bruge fisk og fiskeri med børn, som et afsæt til at arbejde med: Naturforbundethed, life skills, miljø, science, kreativitet og meget meget mere.
Kendskab til fiskeri er ikke nødvendigt… Vi starter helt fra bunden.

 

Workshop 6
Masseeksperimentet 2025: Jordsundhed, biodiversitet, giftstoffer og omsætning.
Lene Christensen, biolog, programleder for Masseeksperiment, Astra

I Danmark er jordens sundhed mere end nogensinde aktuel. Problemerne har længe stået i kø: Hvor god er vores jord til at holde på vandet, og hvor højt er nitratindholdet og dermed muligheden for udvaskning? Senest er det jordens problematiske indhold af stoffer som PFAS-stoffer eller giftige stoffer fra byggeaffald der er efterladt på markerne.
Masseeksperimentet 2025 omhandler jordens sundhed. Eksperimentet bliver verdens første kortlægning af jordsundhed i et helt land, og undersøgelsen vil dække meget andet jord end landbrugsjord. Eleverne skal arbejde med jordens omsætning, jordens profil, måle problematiske stoffer i jorden, indsamle eDNA og registrere nedbrydere i jorden.
Vi kommer omkring vigtigheden af disse nye undersøgelser, som forskere fra Aarhus Universitet vil modtage data fra.  Og I prøver eksempler på de undersøgelser, eleverne skal gennemføre.

Kl. 15.45: Snacks og vand/kaffe/te

Kl. 16.00: De unge og naturen. Dialogbaseret oplæg   
Anne Thomas, borgmesterkandidat for socialdemokratiet

I tidligere tider, hvor de fleste mennesker levede i landbrugssamfund, var menneskers dagligdag tæt knyttet til naturen. Mennesker arbejdede med jorden, fulgte årets gang og årstidernes rytme. Naturen blev betragtet som en nødvendig og naturlig del af livet, og der var en gensidig afhængighed. Der var en dyb forståelse af naturens cyklusser og ressourcer.
I dag vokser flere og flere mennesker op i byområder, hvor kontakt med naturen er begrænset, og hverdagen foregår i en højteknologisk verden. Naturen er i stigende grad blevet et sted, vi besøger i fritiden, snarere end en del af vores daglige eksistens.
Naturdannelse er værdifuld, fordi den forbinder mennesker med den naturlige verden, styrker sundhed og trivsel, udvikler empati og ansvarsfølelse for miljøet, og bidrager til personlig og kognitiv udvikling.
I en tid, hvor klimaforandringer og biodiversitetskrise truer, samtidig med at en højkteknologisk udvikling sætter naturlighed og åndfuldhed i nyt perspektiv, er det afgørende at udvikle en bevidsthed om naturens betydning for vores overlevelse og livskvalitet.
Den grønne dannelse spiller en central rolle i at skabe en sådan forståelse og engagere os til handling.
Anne Thomas er et barn af landet, men har hele sit voksenliv som ingeniør beskæftiget sig med den teknologiske udvikling. Hun ser naturdannelse som en hel særlig værdi en landkommune kan tilbyde sine børn og sine gæster.

Kl. 16.45: Afrunding 
Kl. 17.00: Slut

 

Pris: ca. 350 kr.
Studerende ½ pris 

Tilmelding til
René Vilsholm: rene.vilsholm@naturbornholm.dk

For yderligere information
Ulla Didriksen: ulla.didriksen@brk.dk
René Vilsholm: rene.vilsholm@naturbornholm.dk

Arrangører: Innovationsgruppen for Grøn Dannelse
Sanne Bloch, Naturpædagog, tidligere tilknyttet til Gudhjem Naturbørnehave, Nina Gjettermann, lærer på Rønne Privatskole, Christina C. Thurmann, lærer på Rønne Privatskole, Matilde Lissau, lærer på Bornholms ungdomsskole, Ulla Didriksen, koordinator for Skoletjenesten  Bornholm/Center for Skole, BRK,  René Vilsholm, formidlingschef på NaturBornholm, og Karina Larsen Pihl, konsulent.