Baltisk samarbejde
BalticMuseums: Love IT!
Museer, turistattraktioner, it-specialister og forskningsinstitutioner fra Polen, Danmark, Sverige, Litauen og Tyskland samarbejder i projektet BalticMuseums: Love IT! '. De ni projektpartnere og otte associerede partnere vil skabe IT-aktiverede værktøjer til natur- og kulturarvsattraktioner i den sydlige baltiske region. Leder af universitetet i Szczecin, vil projektkonsortiet etablere et brand til i fællesskab at fremme de udviklede services for besøgende. Det treårige projekt medfinansieres af Den Europæiske Regionaludviklingsfond i Interreg South Baltic Programmet med omkring 1,2 millioner euro og har et samlet projektbudget på 1,5 millioner euro.
BYOD Tours (Medbring din egen enhed)
Projektteamet opretter flersprogede ture, der skal køres på de besøgendes egne enheder (fx smartphones), som de har med til attraktionerne. I takt med udviklingen af gamification vil projektet bruge spilelementer til at gøre gæsternes oplevelse mere involveret og udvide det enkeltbesøg i langsigtede relationer. Ved at arbejde med en brugercentreret designproces for de nye produkter vil projektet involvere målgruppen i udviklingen. IT-entusiaster vil blive inviteret til særlige programmeringsbegivenheder (såkaldt 'hackathon'), der finder sted direkte i turistattraktionerne. De kreative ideer, der genereres under disse begivenheder, vil blive videreudviklet til fuldt udviklede gamified apps senere.
VIDEN
Udveksling af erfaringer blandt de partnere, der involverer besøgende og brugere til at skabe IT-støttede turisttilbud, danner grundlaget for projektet. Holdet vil arbejde med tilgange til brugeroplevelse og generiske læringsresultater og udvikle samt dele viden om digitale strategier for attraktioner, indsigt i at arbejde med digitale indfødte, (video) historiefortælling eller forståelse af begreber om motivation og loyalitet. Erfaringer lavet under projektet f.eks. i opsætningen af hacktoner vil blive filmet. Viden om partnerne vil blive gjort tilgængelig på en online platform til gavn for andre destinationer og attraktioner.
BRAND & NETVÆRK
Et brand vil blive introduceret for at gøre de nye gamified produkter mere genkendelige og omsættelige. Projektkonsortiet opfordrer andre attraktioner til at udnytte værktøjerne, resultaterne og mærket udviklet som en del af 'BalticMuseums: Love IT!' - med det formål at skabe et bæredygtigt grænseoverskridende netværk af turistattraktioner og destinationer for en kontinuerlig udveksling af IT -aktiverede tjenester og digitale strategier.
Nogle af projektpartnerne har samarbejdet siden 2008. Anvendelsen af IT-aktiverede tjenester i museer og attraktioner er i dag en kvalitetsattribut. Den største udfordring er den hurtige udvikling af både teknologi og forbrugernes forventninger. For at gøre denne udfordring til en mulighed vil projektet udvikle inspirerende, men praktiske løsninger inden for kerneteamet, også til fordel for andre attraktioner uden for projektet.
Attraktioner elsker IT og besøgende elsker det!
Læs mere på www.balticmuseums.info
_______________________
Projektpartnerinstitutioner:
University of Szczecin (Poland)
Stralsund University of Applied Sciences (Germany)
National Marine Fisheries Research Institute (Poland)
Lithuanian Sea Museum (Lithuania)
Malmö Museums (Sweden)
NaturBornholm (Denmark)
Experyment Science Centre in Gdynia (Poland)
Foundation of Internet Industry Development "Netcamp" (Poland)
Business Academy North gGmbH (Germany)
Budget: 1.484.375 EUR (EFRU 1.237.673,75 EUR i programmet Interreg South Baltic)
Varighed: 2017-2020